Fortsätt till huvudinnehåll

September



Tiden går, och jag har inte bloggat på över en månad.

Vad har hänt under denna långa tid?

Jo, jag är tjänstledig och har börjat en regikurs på Operahögskolan.

Det känns inspirerande och roligt. Jag kommer jobba med början av Rosenkavaljeren, vilket känns toppen. Så himla kul att få jobba på tyska igen. Och librettot är fantastiskt och Strauss är Strauss, även om jag inte tycker att Rosenkavaljeren  är hans "roligaste" opera.


jag har ett väldigt gammalt klaverutdrag


Kanske för att jag inte har någon självklar roll däri, även om jag under studietiden sjöng Octavians parti i terzetten  (inte alls min grej) och under de första åren i Berlin studerade in Annina, som jag även skulle ha gjort på scen men något kom emellan (typ muren föll, Elin föddes eller annat världsomstörtande).

Men nu djupdyker jag in i musik och handling och anekdoter och händelser kring själva tillkomsten av verket.

Detta ger mig också möjlighet att i mycket större utsträckning disponera över min egen tid, och detta gynnar såklart hundarna! Många långa härliga septemberpromenader blir det i det fantastiska sensommarvädret.

Här några bilder (eller ganska många då):

stor och liten. mina älsklingar.

hej smilla!

oj detta måste undersökas!

sån ro och frid i naturen denna årstid

Egon vädrar ekorre? Hare? Rådjur? Korv?

Färgen!

Annars är jag tydligen inne i en period där jag bara slår mig hela tiden.
Ramlade på en rot i Hagaparken för ca 2 veckor sedan och slog samma knä som förut. Låg på en stig med en hund på vardera sidan av mig och grät för det gjorde så ont. Smilla buffade sin fina nos i min hand.



Sen fick jag någon slags allergisk reaktion och vaknade för någon vecka sedan med ett enormt nässelutslag på hela magen och upp till brösten. Det kliade något helt sanslöst. Har inte haft nässelutslag sedan i 20-årsåldern. Det kändes dock som det hängde ihop med att vi fick en svärm getingar efter oss och jag blev biten på magen, men det var någon vecka tidigare.

Sen var det dags att rensa källarkontoret och få min gamla kälke i huvudet. Det blödde utav helvete och jag blev ganska rädd. Men till slut slutade det blöda, och nu börjar det läka.



Jacob har flyttat till Umeå. Jättekonstigt men kul för honom. Vi hade kräftskiva på gården för honom och hans kompisar innan han åkte, det var mysigt och sista kvällen hängde vi här hemma och åt pizza och spelade spel.

älsklingarna

lite rester från festen (kattmaten hörde inte till kräftskivan!)

Och igår gick dörren i badrummet i baklås. Självklart hade jag ingen telefon med mig in. Det tog mig en halvtimme, under vilken jag nästan slog sönder väggen, att ta mig ut med hjälp av en nagelklippare och en galge. Svetten rann och jag insåg att ingen fanns i närheten, ingen visste att jag var därinne.
När jag väl kom ut, låg djuren och sov, som om de inte hade märkt något alls. Konstigt!

jag bryr mig inte bara du kommer ut tills jag vill ha mat

Kanske livet försöker säga åt mig att lugna ner mig? Att inte bara springa runt och tro att jag ensam är ansvarig för att jorden fortsätter snurra?

Kanske skulle jag leva lite mer som dessa grabbar

eller som den här grabben?

njuter av septemberdagarna på balkongen!

även av fantastiska oväderskvällar


Jag har även hamnat på väggarna. Texten stämmer ju ganska bra, haha! :)

avslutar med lite katt-meditation

och en (som vanligt) ganska trött Egon!

Och förresten, jag har nya glasögon också. Ny tillvaro, nya glasögon tänkte jag.


Hejdå!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Zombie Friday

Headache, runny nose and feeling like a zombie. The last week hasn´t been too much fun, not only because of zombie mood. todays´mood Almost fell asleep standing up  :( I normally only drink coffee in the morning, but today was an exception... This little guy doesn´t know what  being a zombie feels like. He celebrated his 8th birthday yesterday! Nice thing though: I´ve been jogging with the dogs this week, which is kind of my own therapy against depression. Knee feels (almost) fine, and I feel soooo much better after doing it. Best therapy in the world, dogs and physical movement 💗💗 Right now, I´m relaxing in the sofa, listening to french pop music from the 1960s´. Roland loves Gilbert Becaud  😼 Jeanne 💘 Have a lovely friday!

Kontakt

Jobbhelg, hemma och lite trött nu. Fick dessutom för mig att springa fram-och tillbaka idag, kändes lite småtrögt speciellt på hemvägen, men hem kom jag. När jag hade varit hemma en stund, ringde mobilen, och det var en kontaktperson från Hundhjälpen. Efter alla dessa kontaktförsök, hörde äntligen någon av sig, jag som nästan hade gett upp. Hon var också inne på att den kattälskande hundflickan Lia skulle passa oss bra, och nu skulle hon ta reda på lite mer dagsfärsk information och höra av sig igen under veckan. Åh, vad spännande! Tänk om vi snart har en hund! Glad glad glad. Här är hon! Nu ska jag sova, imorgon blir det lunch med Sandra och sen köpa vinterskor till Jacob. Och kanske titta på en hundsele eller så :) Godnatt!

Long time, no see + bildbomb :)

Tack så mycket. Jag är tillbaka! Alla ni 3 som brukade följa min blogg, ni kanske undrade vart jag tog vägen ;) Ja, massa saker kom emellan. Jag kände mig inte motiverad att blogga överhuvudtaget. Tänkte jag skulle slänga ihop ett inlägg och se om jag tyckte det var kul och givande. Tror jag ska ge er några bilder. (jag har ju ca ett års bilder att ta igen, haha! Don´t worry, ska inte slänga upp 700 på ett bräde!) Känns som jag gör det här minst lika mycket för min egen skull... Idag är det midsommarafton och jag hälsade på pappa Egon säger hej (och en blöt barfotasko fick vara med också) Klippte håret på en yogaledare, fick rosévin som betalning! Supergott ju! Och lax med färskpotatis var också supergott. Min lavendel trivs på balkongen. Har ett arrangemang med balkonglådan, så att inte vissa flockmedlemmar hoppar ut (och då menar jag inte hundarna) En annan kväll. Halloumi, hoummus, avocado. MUMS. Elin kom hem! Eller snarare, hon var på v