Fortsätt till huvudinnehåll

Lyckliga gatan

Idag lämnade vi tillbaka nycklarna, som mamma, och vi andra då det begav sig, haft i 43 år.

Så nu är det tack och adjö, punkt slut i den lilla stadsdelen Ör, Sundbyberg, dit vi flyttade i december 1970.

Då var området ganska nytt, med både en Konsumbutik, ett postkontor och en Favör.

Nu finns knappt nånting kvar, slutet började närma sig redan 1973 när Hallonbergens Centrum, med tunnelbana, invigdes.
Nu är även Hallonbergen en döende utpost av det som var så modernt och futuristiskt då, på 70-talet, det som Olof Palme kallade den bästa bostadsmiljön i Sverige.

Längesen.

Jag kommer att tänka på "Lyckliga gatan.." även om både Ör och Hallonbergen redan var det som byggdes efter det att lyckliga gatan hade rivits och jämnats med marken. Men det kommer ju alltid finnas en lyckliga gatan inom oss, där vi lekte som barn och upptäckte världen inlindad i bomull.

Hela grejen  med lyckliga gatan-idyllen är ju att den en gång för alla är borta, oåterkalleligen, och bara finns kvar i vårt minne, fritt att inbäddas i filter i regnbågens alla färger.

Ja, ja! Slut på filosoferandet! Har jag några bilder kanske? Vi ska se:

den blommar! som bara den! vem hade trott det! inte min son iallafall. haha, där ser man!

Igår jobbade jag på Skrapan igen. Liten rätt trevlig anläggning, och jag fick jobba med kära Anna, vilket var jättetrevligt. Vi drack finkaffe, soyalatte från nånstans därinne i centrumet, och pratade om allt möjligt. Och jag tog några fina bilder i personalrummet. Konstnärligt värre!

intressant

ett gäng krokar. jaha.
smutsig disk var det här!
Avslutar med texten till Lyckliga gatan.

Lite lagom sentimentalt sådär en måndag när man just lämnat ifrån sig nycklarna till sitt barndomshem.

Och efter det planterade vi lite nya blommor på pappas grav.
hej pappa här får du lite blommor
Slut på en era var ordet.

Minnena kommer så ofta till mig, 
Nu är allt borta, jag fattar det ej
Borta är huset där murgrönan klängde
Borta är grinden där vi stod och hänga
Lyckliga gatan du, som varje dag du hörde vårt glam
En gång fanns rosor här där nu en stad fort växer fram


Lyckliga gatan du finns inte mer,
Du har försvunnit med hela kvarter
Tystnat har leken, tystnat har sången
Högt över marken svävar betongen
När jag kom åter var allt så förändrat
trampat och skövla, fördärvat och skändat


Skall mellan dessa höga hus en dag, stiga en sång
Lika förunderlig och skön som den vi hört en gång 

Ja, allt är borta och det är bara så,
ändå så vill jag inte förstå
Att min idyll, som alla vill glömma
Nu är en dröm som jag en gång fått drömma
Allting är borta, huset och linden
Och mina vänner skingrats för vinden
Lyckliga gatan, det är tidens som
Här dragit fram
du fått ge vika nu för asfalt och 

för makadam

Lyckliga gatan, du finns inte mer ...


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Zombie Friday

Headache, runny nose and feeling like a zombie. The last week hasn´t been too much fun, not only because of zombie mood. todays´mood Almost fell asleep standing up  :( I normally only drink coffee in the morning, but today was an exception... This little guy doesn´t know what  being a zombie feels like. He celebrated his 8th birthday yesterday! Nice thing though: I´ve been jogging with the dogs this week, which is kind of my own therapy against depression. Knee feels (almost) fine, and I feel soooo much better after doing it. Best therapy in the world, dogs and physical movement 💗💗 Right now, I´m relaxing in the sofa, listening to french pop music from the 1960s´. Roland loves Gilbert Becaud  😼 Jeanne 💘 Have a lovely friday!

Kontakt

Jobbhelg, hemma och lite trött nu. Fick dessutom för mig att springa fram-och tillbaka idag, kändes lite småtrögt speciellt på hemvägen, men hem kom jag. När jag hade varit hemma en stund, ringde mobilen, och det var en kontaktperson från Hundhjälpen. Efter alla dessa kontaktförsök, hörde äntligen någon av sig, jag som nästan hade gett upp. Hon var också inne på att den kattälskande hundflickan Lia skulle passa oss bra, och nu skulle hon ta reda på lite mer dagsfärsk information och höra av sig igen under veckan. Åh, vad spännande! Tänk om vi snart har en hund! Glad glad glad. Här är hon! Nu ska jag sova, imorgon blir det lunch med Sandra och sen köpa vinterskor till Jacob. Och kanske titta på en hundsele eller så :) Godnatt!

Long time, no see + bildbomb :)

Tack så mycket. Jag är tillbaka! Alla ni 3 som brukade följa min blogg, ni kanske undrade vart jag tog vägen ;) Ja, massa saker kom emellan. Jag kände mig inte motiverad att blogga överhuvudtaget. Tänkte jag skulle slänga ihop ett inlägg och se om jag tyckte det var kul och givande. Tror jag ska ge er några bilder. (jag har ju ca ett års bilder att ta igen, haha! Don´t worry, ska inte slänga upp 700 på ett bräde!) Känns som jag gör det här minst lika mycket för min egen skull... Idag är det midsommarafton och jag hälsade på pappa Egon säger hej (och en blöt barfotasko fick vara med också) Klippte håret på en yogaledare, fick rosévin som betalning! Supergott ju! Och lax med färskpotatis var också supergott. Min lavendel trivs på balkongen. Har ett arrangemang med balkonglådan, så att inte vissa flockmedlemmar hoppar ut (och då menar jag inte hundarna) En annan kväll. Halloumi, hoummus, avocado. MUMS. Elin kom hem! Eller snarare, hon var på v