Fortsätt till huvudinnehåll

Det där med att öva


Ja, idag har jag övat. Igen. Jag övar ganska mycket, eftersom jag tänker att jag ska ha ett överskott av säkerhet på svåra ställen när jag provsjunger, vilket jag ska göra i början av september i Wien. Allt känns bra, men jag blir så lätt överpresterande och börjar tänka att det inte räcker som det är. Nu har ju just detta varit mitt problem under i princip hela min karriär. Samtidigt har det varit min största tillgång, eftersom jag aldrig någonsin ger för lite. Men priset blev att jag inte lyssnade på min kropp överhuvudtaget, och när jag fick signaler i stil med "hallå, kan vi vila lite?" eller " hoppsan, slemhinnorna är helt uttorkade" tolkade jag det som svaghet och tänkte att jag måste öva ännu mer. Efter en tid (alldeles för lång tid) upptäcktes att jag hade reflux, dvs magsyra läcker genom övre magmunnen som inte sluter tätt och i mitt fall orsakade detta en svullnad på ena stämbandet. Detta hade jag antagligen sjungit både Brünnhilde och Isolde med, så att jag tyckte det kändes jobbigt (det är tillräckligt jobbigt även utan reflux) var inte konstigt.
Nu är jag frisk och kan öva på ett helt annat sätt, dessutom är jag oerhört vaksam på vad min kropp säger. Men det är ett ensamt yrke stor del av tiden, detta att sjunga, och många timmar står man där och övar, övar och övar. Och så övar man lite till. Och så frågar man sig varför man gör det här; är det bekräftelse från andra jag är ute efter? Jag vill ju förstås tro att jag gör det för att det är det enda jag vill, att jag har en eld i mig som inte släcks, att jag är född att göra det här. Men ibland är det svårt att bibehålla hängivenheten när allt känns som om det står stilla.
Jag ska förstås inte sluta sjunga, det kan jag inte, det finns ingen annan situation i livet där jag känner mig så levande som när jag sjunger, men det kanske ändå är nyttigt att tänka att livet pågår vare sig jag sjunger i Wien eller Stuttgart eller i mitt badrum.
Började läsa om "Den allvarsamma leken" av Hjalmar Söderberg, hittade den på loppis i Simrishamn, och det slår mig igen hur enkelt och rent språket är. Och jag tänker att det enkla och rena är det enda eftersträvansvärda vare sig det gäller att skriva en roman eller sjunga en roll eller att leva. Lite roligt var också att läsa att den manlige huvudpersonen, Arvid Stjärnblom, hatade sitt namn för det påminde honom om tenoren på modet, och "allt tenorväsen anses ju löjligt bland män". Hahaha, kul även idag, 97 år efter den skrevs.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Zombie Friday

Headache, runny nose and feeling like a zombie. The last week hasn´t been too much fun, not only because of zombie mood. todays´mood Almost fell asleep standing up  :( I normally only drink coffee in the morning, but today was an exception... This little guy doesn´t know what  being a zombie feels like. He celebrated his 8th birthday yesterday! Nice thing though: I´ve been jogging with the dogs this week, which is kind of my own therapy against depression. Knee feels (almost) fine, and I feel soooo much better after doing it. Best therapy in the world, dogs and physical movement 💗💗 Right now, I´m relaxing in the sofa, listening to french pop music from the 1960s´. Roland loves Gilbert Becaud  😼 Jeanne 💘 Have a lovely friday!

Kontakt

Jobbhelg, hemma och lite trött nu. Fick dessutom för mig att springa fram-och tillbaka idag, kändes lite småtrögt speciellt på hemvägen, men hem kom jag. När jag hade varit hemma en stund, ringde mobilen, och det var en kontaktperson från Hundhjälpen. Efter alla dessa kontaktförsök, hörde äntligen någon av sig, jag som nästan hade gett upp. Hon var också inne på att den kattälskande hundflickan Lia skulle passa oss bra, och nu skulle hon ta reda på lite mer dagsfärsk information och höra av sig igen under veckan. Åh, vad spännande! Tänk om vi snart har en hund! Glad glad glad. Här är hon! Nu ska jag sova, imorgon blir det lunch med Sandra och sen köpa vinterskor till Jacob. Och kanske titta på en hundsele eller så :) Godnatt!

Long time, no see + bildbomb :)

Tack så mycket. Jag är tillbaka! Alla ni 3 som brukade följa min blogg, ni kanske undrade vart jag tog vägen ;) Ja, massa saker kom emellan. Jag kände mig inte motiverad att blogga överhuvudtaget. Tänkte jag skulle slänga ihop ett inlägg och se om jag tyckte det var kul och givande. Tror jag ska ge er några bilder. (jag har ju ca ett års bilder att ta igen, haha! Don´t worry, ska inte slänga upp 700 på ett bräde!) Känns som jag gör det här minst lika mycket för min egen skull... Idag är det midsommarafton och jag hälsade på pappa Egon säger hej (och en blöt barfotasko fick vara med också) Klippte håret på en yogaledare, fick rosévin som betalning! Supergott ju! Och lax med färskpotatis var också supergott. Min lavendel trivs på balkongen. Har ett arrangemang med balkonglådan, så att inte vissa flockmedlemmar hoppar ut (och då menar jag inte hundarna) En annan kväll. Halloumi, hoummus, avocado. MUMS. Elin kom hem! Eller snarare, hon var på v